Friday, August 13, 2010

Alhamdulillah...Ramadhan Menjelma lagi

Alhamdulillah.....aku masih diberi peluang lagi untuk menemui Ramadhan pada tahun ni. sedih jugak la sebab tak dapat puasa pada hari pertama ni ngan family. tapi tak apa. ini lah namanya anak merantau. huhu...
Bila nak dekat-dekat waktu nak berbuka tu, aku pergi la bazar Ramadhan ngan kawan-kawan aku. kami pun belilah apa yang patut untuk berbuka. tapi rambang mata weyh! banyak sangat makanan. last sekali, harga makanan aku lari budget! memang betul la orang cakap. bazar Ramadha ni jugak dikenali sebagai 'bazir Ramadhan'. hehe.........

Tapi, apa-apa pun aku harap aku dapat menempuhi bulan yang penuh hikmah ini dengan penuh sabar. Ramadhan yang datang ini tak boleh disia-siakan.

Dari Abu Hurairah R.A, "Rasulullah S.A.W bersabda:
“Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah S.W.T telah mewajibkan kepadamu berpuasa pada bulan tersebut. Pada bulan tersebut akan dibukakan pintu-pintu langit, dan ditutupkan pintu-pintu neraka, dan syaitan-syaitan akan dibelenggu. Pada bulan tersebut terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Siapa yang tidak memperoleh kebajikan di malam tersebut, maka ia tidak memperoleh kebajikan apapun”. (Hadis Riwayat al-Nasa’i dan Ahmad)

P/S: peringatan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat=)

No comments:

Post a Comment